Πέμπτη, 9 Ιουνίου 2011

Beyond Mulholland Drive

Α love story in the city of dreams

Ο David Lynch διηγείται ένα όνειρο – ψευδαίσθηση μιας επιτυχημένης ζωής σε μια πραγματικότητα αποτυχίας. Η Mulholland Drive θα μπορούσε να είναι ένα ρήγμα ανάμεσα σε δυο διαστάσεις, όπου συνυπάρχουν οι δύο κόσμοι – όνειρα ή απλώς η άτυπη έναρξη του ονείρου της Diane Selwyn (Naomi Watts) και η ονειρική της μεταφορά σε Betty Elms. Αυτό το όνειρο αποδέχεται ο θεατής ως πραγματικότητα, ακολουθώντας τον χαρακτήρα της Betty, με την οποία ταυτίζεται και στο τέλος πέφτει σε σύγχυση. Τα δυσοίωνα συναισθήματα που προβάλλονται κατά τη διάρκεια του ονείρου, λειτουργούν ως το υποσυνείδητο της άσχημης πραγματικότητας και παρόλα αυτά, ο Lynch με μεθοδευμένους τρόπους, καταφέρνει να εξαπατήσει το κοινό, το οποίο νομίζει ότι παρακολουθεί μια αφηγηματική πραγματικότητα, αλλά πάντα βρίσκεται ένα βήμα πίσω από την αφήγηση. 

Η Betty είναι νέα, γλυκιά, αισιόδοξη και πρόθυμη (στα όρια της αφέλειας) βοηθώντας την Rita, μια όμορφη γυναίκα που βρήκε και πάσχει από αμνησία. Την παίρνει υπό την προστασία της και αμέσως δημιουργείται μια σχέση μεταξύ τους, η οποία τοποθετεί την Betty στην κυρίαρχη θέση, με την Rita απόλυτα εξαρτημένη από αυτήν. Ψάχνοντας να βρουν την πραγματική ταυτότητα της Rita, η Betty κερδίζει το κοινό με τον χαρακτήρα και τη δυναμική της, με τον ίδιο τρόπο που κερδίζει το κοινό της ονειρικής της ιστορίας. Μια ονειρική ιστορία, στην οποία τα πάντα φαίνεται ότι λειτουργούν με το μέρος της και εις βάρος αυτών που εμπόδιζαν τα όνειρα της στην πραγματικότητα. 

Ο σουρεαλισμός στην “Silencio” σκηνή, υπενθυμίζει στην Diane ότι ονειρεύεται, με το κουτί να συμβολίζει την δολοφονία της Camilla και το περιεχόμενο την ενοχή και τις τύψεις αυτής της πράξης, τις οποίες κρατάει κλειδωμένες. Ξυπνάει...

Στην τελευταία πράξη της ταινίας, ο θεατής έχει μπερδευτεί τόσο πολύ, που ίσως να μην καταλάβει ότι κατά τη διάρκεια της ταινίας παρακολουθούσε απλώς ένα όνειρο. Δεν θέλει δε, να πάει χαμένος ο χρόνος που σπατάλησε παγιδευμένος στην εξαπάτηση του Lynch και προσπαθεί να ακολουθήσει την Diane, την πραγματική υπόσταση της Betty, αλλά σε πολύ σύντομο χρόνο, η αρνητική συναισθηματική αντίδραση τον επηρεάζει. Προσπαθεί να ταυτιστεί με την ηρωίδα και τις προσπάθειες που κάνει να ξεπεράσει τις δυσκολίες της, αλλά ανακαλύπτει αμέσως, ότι πρόκειται για μια διαταραγμένη προσωπικότητα που δεν διστάζει να προσλάβει μέχρι και κάποιον δολοφόνο για το αντικείμενο του πόθου της, την Camilla Rhoads (Laura Elena Harring) την πραγματική υπόσταση της Rita. Στο όνειρο, η Rita ήταν υποταγμένη στην Betty, αλλά στην πραγματικότητα η Diane είναι συναισθηματικά εξαρτημένη από την Camilla και επιθυμεί την ονειρική τους σχέση, στην οποία η αμνησία, λειτουργεί και ως ένα επιπλέον μέσο συναισθηματικής υποταγής.   


Στο τέλος, στο θάνατο της Diane, καθρεπτίζεται και το ανεκπλήρωτο Hollywood-ιανό όνειρο. Ένα όνειρο συνδεδεμένο, ενδεχομένως, με την διαφυγή από δυσάρεστες παιδικές μνήμες που διαμόρφωσαν τον χαρακτήρα της Diane και τα εμπόδια για την είσοδό της στο κόσμο των αστεριών, τα οποία υποσυνείδητα την ακολούθησαν και στο τελευταίο της όνειρο μέσα από ασύνδετες μορφές, όπως ο άστεγος που συμβολίζει την πράξη της δολοφονίας ή το ηλικιωμένο ζευγάρι, αλλοιώνοντας την ομορφιά του ονείρου, μετατρέποντάς το σε εφιάλτη, όπου μαζί με το θάνατο της Diane έσβησαν και τα όνειρά της. 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου